میکرو کنترلرهای AT89S52 – AT89S51 – AT89C51

میکرو کنترلرAT89C51  که در ایران بسیار فراوان است دارای ۴ پورت ورودی و خرو جی است که هر پورت شامل ۸ پایه است و هر کدام از این پایه ها این قابلیت را دارند که به طور مستقل صفر و یا یک شوند و از آنها برای کنترل یک بار خارجی استفاده شود.  توضیحات بیشتر و دانلود کاتالوگ در ادامه مطلب

یک حافظهRAM   با حجم۱۲۸Byte  و یک حافظهEEPROM   با حجم ۴KByte  که می توان به وسیله جریا ن الکتریکی اطلاعات را در حافظه قرار داد.

البته این حافظه ها می توانند چندین بار نوشته شوند . این میکرو کنترلر دارای ۲ تایمر مستقل ۱۶ بیتی است که می تواند هر کدام به صورت تایمر یا شمارنده به کار گرفته شود و دارای ۵ وقفه است که ۲ وقفه خارجی و ۲ وقفه مربوط به تایمر ها و وقفه پورت سریال می باشد.

اما میکرو کنترلر هایAT89C52   تفاوت اندکی از لحاظ سخت افزار باAT89C51   دارد . این آی سی دارای ۲۵۶ بایت حافظهFlash RAM  و دارای ۳ تایمر است که یکی از برتری های این آی سی داشتن تایمر ۲ است که بسیار قوی و دارای چندین حالت کاری است . این آی سی شامل ۶ وقفه است .

مقدار جریان دهی پورت ها در این آی سی ها بسیار کم است و در حدود چند صد میکرو آمپر است و فقط میتواند بیس یک ترانزیستور و یا یک درایو را فعال کند و حتی قادر نیست که یکLED  کوچک را روشن کند پس برای کنترل یک لامپ ، موتور و یا هر دستگاه دیگری باید از یک بافر و راه انداز استفاده شود .

اما میکرو کنترلر های دیگری نیز از همین خانواده در بازارالکترونیک ایران وجود دارد به نامAT89C2051  که این آی سی ها ۲۰ پایه هستند که دو پورت ورودی و خروجی دارند، شامل ۲ تایمر و ۵ وقفه همانند هستند اما مقدار حجم حافظه ۱۲۸Byte , RAM  و مقدار حجم حافظه , ROM  ۴KByte است . از مزیت های این آی سی این است که از نظر جریان دهی نسبت به AT89C51/52 بسیار قوی ترند و هر پایه آن میتواند  حداکثر۲۰mA  جریان به بار منتقل کند و بنابراین بدون نیاز به بافر میتواند یکLED  را روشن کند .

البته لازم به ذکر است که از این آی سی ها در پروژه های کوچک و یا جاهایی که حجم کم مورد نیاز است استفاده می شود .

میکرو کنترلر هایAT89C51/52  می توانند با حافظه های خارجیRAM , ROM   تا حجم ۶۴KByte  کار کنند . در موردی که نیاز به حجم حافظه  بیشتری باشد از حافظه های خارجی استفاده می شود اما در این صورت پورتهای صفر و دو برای ارتباط خطوط آدرس و داده با حافظه  خارجی اشغال می شود و نمی توان از آنها استفاده کرد و باید پایه های Read , Write   را نیز به حافظه  خارجی متصل کرد .

بخش عمده ای ازپیشرف های تکنولوژی مرهون وجود میکروکنترلرها و میکروپرسسورهاست. میکروکنترلرها قطعات الکترونیکی قابل برنامه ریزی هستند ودرحالت کلی دارای پردازشگر مرکزی وحافظه داخلی وامکانات ارتباطی جهت کنترل وسایل خارجی هستند….

میکروکنترلرها قطعات ارزانی هستند و به وفور یافت میشوند و دیگر نیازی به تعویض انها نداریم بلکه با

برنامه ریزی مجدد میتوانیم انها را ارتقا و به روز رسانی کرد.

میکروکنترلر ۸۰۵۱

میکروکنترلرهای۸۰۵۱ ازاینل سالیانی دراز به دلیل بهره مندی از پورت های ورودی  وخروجی(I/O) فراوان وسرعت نسبتا مناسب  ازجایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

۸۰۵۱میکروهای دارای نمونه های سازگار متفاوتی است که از آن میان میتوان به۸۹C51 و ۸۹S51

از اتمل وDS5000  با قابلیت تگهداری زمان وداشتن حافظه NVRAM از دالاس اشاره کرد.تراشه های  ۸۹C51 و۸۹S51 به دلیل فراوانی وقیمت پایین مورد توجه قرارگرفتند.دراین میان تراشه۸۹S51

به دلیل برنامه ریزی آسانترتوجه برنامه نویسان رابیشتر به خود جلب کرده است.  میکروکنترلر ۸۰۵۱  در سال ۱۹۸۰ توسط شرکت اینتل طراحی و تولید گردید. این میکروکنترلر۸ بیتی در طول چندین سال بار پیشرفت میکروکنترلرها را بر دوش می کشید و میکروکنترلر های AVR را می توان نتیجه پیشرفت این سری نامید.

میکروکنترلر ۸۰۵۱ تحت خانواده ی MCS-51 تولید گردید و بعد از آن شرکت هایی چون زیمنس و اتمل تحت لیسانس اینتل به تولید آن پرداختند . آی سی AT89C51 از شرکت اتمل نمونه ی بارز و شناخته شده ی این آی سی در بازار است که با همان مشخصات ۸۰۵۱ ولی با نامی متفاوت و توسط کمپانی دیگر تولید می شود .

حال به بررسی امکانات پایه ی این آی سی می پردازیم :

۱-      ۴ کیلو بایت حافظه ی EEPROM با قابلیت ۱۰۰۰ بار نوشتن و پاک کردن

۲-      ۳ پورت ۸ بیتی موازی

۳-      یک پورت سری

۴-      دو تایمر ۱۶ بیتی

۵-      دو سرویس وقفه ی قابل برنامه ریزی

۶-      آدرس دهی ۶۴ کیلو بایت حافظه ی خارجی

۷-      ارتباط با سیستم های  ۱Wire و ۲wire

حال به امکانات اختصاصی بعضی از این آی سی ها پرداخته می شود :

AT89C52 : دارای یک تایمر اضافی – ۸ کیلو بایت حافظه EEPROM و ۲۵۶ بایت حافظه RAM

AT89C51RC : امکانات پایه + قابلیت RC

AT89C55 : یک تایمر اضافی – ۵۱۲ بایت حافظه RAM – ۲۰ کیلو بایت EEPROM

دانلود کاتالوگ میکرو کنترلرAT89C51 PDF

میکرو AT89C51

فیمت  ۱۳۰۰ تومان

دانلود کاتالوگ میکرو کنترلرAT89S51 PDF

میکرو AT89S51

فیمت  ۱۴۰۰ تومان

دانلود کاتالوگ میکرو کنترلرAT89S52 PDF

میکرو AT89S52

فیمت  ۱۴۰۰ تومان

درباره‌ی نیاز جهان

موارد جالب

جایزه نقدی

جایزه نقدی

با ثبت نام و خرید از فروشگاه نیاز جهان جایزه نقدی دریافت کنید 1- اختصاص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *