رضا و تسلیم امام حسین (ع)

رضا و تسلیم امام حسین (ع)

رضا و تسلیم امام حسین (ع)

«رضای  بنده از خدا به معنای خوشنودی او از اجرای قضا وحکم خداست»(۸، ص: ۲۰۲)رسیدن به مقام رضا یکی از  ثمرات تربیت دینی است که تربیت بنده خالص شده ای را به همراه خواهد

داشت…

رضا و تسلیم امام حسین (ع)

که نه تنها  نسبت به حوادثی که به حکم و اقتضای تقدیر او اتفاق می افتد خوشنود است بلکه عملش مخلصانه است و سراسر وجودش از غیر خدا پاک و آزاد است و تنها در برابر ذات باری تعالی

سر تسلیم فرود می‌آورد. «تسلیم عبارت است از استقبال از قضای الهی، مقام تسلیم فوق مرتبه توکل و رضاست و این مقام حاصل نمی شود مگر برای کسی که مراتب و درجات کمال را

پیموده باشد و به اعلا مرتبه یقین رسیده باشد»(۱۰، ج۲، ص: ۵۹). تسلیم در تربیت دینی دارای مراتبی است که عبارتند از: «تسلیم تن، تسلیم عقل و تسلیم دل» (۲۷، ص: ۲۶۶). امام حسین

(ع) در جریان واقعه عاشورا مراتب سه گانه تسلیم در برابر ذات اقدس الهی را در حد اعلای خود به نمایش گذاشتند. فرمایشات ایشان در هنگام خروج از مکه از تسلیم در برابر اراده خداوند متعال

حکایت می‌کند؛ تسلیمی که با انفعال و تن به ظلم دادن متفاوت است ایشان در عین تسلیم بودن در برابر خداوند در برابر عصیان بندگان او بپا می‌خیزد و در راستای احیای معارف الهی تلاش

می‌کند. ایشان در هنگام خروج از مکه فرمودند: «رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ نَصْبِرُ عَلَى بَلَائِهِ وَ یُوَفِّینَا أُجُورَ لصَّابِرِین»

رضا و تسلیم امام حسین (ع)

رضایت و پسند ما خاندان،‌ همان رضایت و پسند الهی است،‌ ما بر بلا و آزمون خداوند شکیباییم  و او پاداش شکیبایان را به ما اعطا خواهد نمود.(۲۳، ج‏۴۴، ص: ۳۶۷). تسلیم در برابر ذات حق و

تلاش در راستای انجام تکلیف با وجود مصائب و سختی‌ها بیانگر مفهوم پویای تسلیم و رضا در اندیشه سیدالشهداست. صبر ایشان در جریان حادثه کربلا در برابر کلیه مصیبت‌هایی که بر خود و

خانواده‌‌ گرامی ایشان وارد شد از دیدگاه حق محور ایشان نشات گرفته بود زیرا در تربیت برخاسته از تعالیم دینی در راه احیای شعائر الهی باید به شهادت خود، فرزندان و یاران رضایت داد.

خوشنودی از حکم و قضای الهی و تسلیم بودن در برابر اراده خداوند با وجود تلاش مداوم در جهت تحقق اهداف متعالی مولفه های  اساسی مفهوم تسلیم و رضا در جریان تربیت دینی ‏انعکاس

یافته در فرهنگ حسینی است که در آخرین لحظات زندگی سید الشهدا در عملکرد ایشان تجلی می یابد به گونه ایی که در هنگام شهادت پس از تلاشی خستگی ناپذیر در راه احیای دین

الهی،  با وجود مواجهه با انبوه مصائب، با چهره ایی مشعوف از دیدار حق می فرماید:”رِضاً بِقَضائِکَ وَ تَسلیماً لِاَمرِکَ”(۲۹، ص: ۳۵۷) .

رضا و تسلیم امام حسین (ع)

درباره‌ی نیاز جهان

موارد جالب

توکل در سیره امام حسین(ع)

توکل در سیره امام حسین سلام الله علیه

توکل در سیره امام حسین سلام الله علیه «توکل در لغت به معنای اعتمادکردن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *